Centrum Medyczne dr Kubik

Rejestracja wizyt :
od poniedziałku do piątku w godzinach: 9:00 - 20:00

+ 18 października 2019

Trądzik różowaty to nie tylko problemem estetyczny, to przewlekła choroba.

Kilka istotnych faktów na początek:

• trądzik różowaty to przewlekła, zapalna choroba skóry twarzy
  • ryzyko zachorowania jest wyższe u osób: z jasną cerą, jasnymi oczami, jasnymi włosami
  • chorują głównie kobiety, pomiędzy 25- 30 rokiem życia (natężenie symptomów pomiędzy 40 a 50 rokiem życia)
  • stosując odpowiednie leczenie preparatami miejscowymi, lekami doustnymi, zabiegami laserowymi można zminimalizować postęp choroby
  • trądzik różowaty należy leczyć, ale nie ma preparatów, które raz na zawsze zwalczą chorobę. Celem terapii jest zmniejszenie i /lub usunięcie istniejących objawów, a następnie zapobieganie pojawieniu się nowych zmian

Wyróżniamy 4 etapy rozwoju trądziku różowatego.

Stadium I: sporadyczne zaczerwienienie i rumieńce.

Pierwszym symptomem trądziku różowatego, a zarazem sygnałem ostrzegawczym są zaczerwienienia napadowe. Pojawiające się na początku, nawet tylko sporadycznie rumieńce, powodowane są zwiększoną reaktywnością i nadwrażliwością naczyń krwionośnych na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne i wewnętrzne (zmiany temperatury, ostre potrawy, stres).

Zaczerwienienia napadowe nie powinny być jednak ignorowane, ponieważ mogą przerodzić się w stan permanentny.

Stadium II: stałe zaczerwienienie i teleangiektazje

Napadowe czerwienienie się twarzy nasila się, a rumień ulega utrwaleniu i przestaje znikać. Równolegle może pojawić się uczucie napiętej skóry, pieczenie i swędzenie. Na tym etapie zauważalne stają się także teleangiektazje, czyli rozszerzone, widoczne naczynia krwionośne, powszechnie znane jako “pajączki”.

Stadium III: grudki i krostki

To stadium charakteryzuje się występowaniem grudek i krostek , podobnych do wyprysków w okresie dojrzewania. Wykwity pojawiają się na podłożu rumienia, który już nie znika z twarzy. Poszerzeniu ulegają ujścia gruczołów łojowych.

U części pacjentów pojawiają się także powikłania oczne- zapalenie spojówek, brzegów powiek, czasem nawet rogówki. Objawia się to pieczeniem, uczuciem obecności piasku pod powiekami, nasilonym łzawieniem, obrzękiem powiek i nadwrażliwością na światło.

Stadium IV: stadium przerostowo- naciekowe

Występuje bardzo rzadko, ale jest najcięższą postacią trądziku różowatego. Dotyka najczęściej mężczyzn i objawia się miękkimi, guzowatymi wykwitami, przerostem i włóknieniem gruczołów łojowych, które zniekształcają twarz, a szczególnie nos- rhinophyma. Skóra jest czerwona, z widocznymi, licznymi rozszerzonymi naczyniami i ujściami gruczołów łojowych.

Dieta i czynniki środowiskowe mają znaczny wpływ na zaostrzanie się i pojawianie nowych zmian w przebiegu trądziku różowatego!

Do głównych czynników zaostrzających zmiany trądzikowe możemy zaliczyć:

• ekspozycję na słońce oraz korzystanie z solarium- należy używać filtrów UV
  • gwałtowne zmiany temperatury i ekstremalne warunki pogodowe (mróz, deszcz, upał). Tutaj należy podkreślić, że dla cery naczyniowej ekstremalne jest również korzystanie z sauny!
  • spożywanie gorących posiłków, napojów i alkoholu- odstaw czerwone wino.
  • spożywanie nadmiaru węglowodanów, cukrów prostych i słodzików (aspartam)
  • spożywanie produktów powodujących rozszerzanie naczyń tj. pikantne przyprawy, sosy, pieprz, marynaty do mięs, ziemniaki, owoce cytrusowe, banany, śliwki, figi, makaron, ser, czekolada, jogurty, śmietana, sos sojowy, bakłażan, awokado, gotowany szpinak, kawa i napoje zawierające kofeinę, herbata
  • intensywne stany emocjonalne: stres, gniew, wstyd
  • zmiany hormonalne (ciąża, menopauza)
  • kortykosteroidy (stosowane doustnie lub miejscowo)

Istnieją produkty spożywcze o korzystnym wpływie na redukcję rumienia.

Czyli co warto jeść?

• wiśnie, jeżyny, borówki
  • kwasy omega 3 i nienasycone kwasy tłuszczowe istotnie zmniejszają stan zapalny i są źródłem składników niezbędnych do produkcji prostaglandyn w komórkach skóry. Ponadto stymulują skurcz naczyń krwionośnych, a tym samym zapobiegają powstawaniu teleangiektazji i obrzęków.
  • produkty bogate w witaminę C, PP i B- nabiał, zielone warzywa, produkty pełnoziarniste

Pielęgnacja skóry trądzikowej ma ogromne znaczenie w przebiegu choroby.

I. Higiena, demakijaż i pielęgnacja na noc:

• do oczyszczania skóry należy wybierać łagodne preparaty- najlepiej dermokosmetyki
  • demakijaż powinien być wykonywany produktami, które mogą być aplikowane za pomocą palców
  • do codziennej pielęgnacji należy włączyć wodę termalną w sprayu, która łagodzi podrażnienia i koi skórę
  • w przypadku trwałego zaczerwieniania zamiast kremu, należy stosować preparatu w formie koncentratu

II. Ochrona i pielęgnacja na dzień:

• podstawą są dermokosmetyki dostosowane do cery naczyniowej
  • podobnie wieczorem, tak i rano, przed aplikacją kremu należy stosować wodę termalną
  • koniecznością jest stosowanie ochrony przeciwsłonecznej- rekomendujemy filtry mineralne SPF 50+
  • jako uzupełnienie pielęgnacji (2x w tygodniu lub w sytuacjach uczucia ciepła i rozgrzania), należy stosować maski kojące

Nie wiem czy wiecie, ale w naszym Centrum Medycznym jesteśmy w stanie dopasować pielęgnację na dzień i noc dla osób borykających się z trądzikiem różowatym. Gama różnorodnych składników aktywnych Universkin pozwala nam stworzyć serum idealne. Konsultacje kosmetologiczne są u nas zupełnie bezpłatne, warto z nich korzystać.

A teraz przejdźmy do leczenia.

Leczenie miejscowe (koniecznie stosuj filtry UV!)  to metronidazol, kwas azaleinowy, iwermektyna, antybiotyki, retinoidy i peelingi.

Leczenie ogólne polega na wdrożeniu antybiotyków (tetracykliny, makrolidy), metronidazolu, retinoidów (izotretynoina), leków p/ nadciśnieniu.

Leczenie fizykalne to m.in lasery i LED.

Laser Cutera Excel V+

Pozwala na przeprowadzenie bardzo skutecznych zabiegów z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Jego wszechstronność i wysoka moc w połączeniu z zastosowaną technologią podwójnej długości fali 532/1064nm, umożliwia terapię wszystkich schorzeń o podłożu naczyniowym tj.: rumień, rozproszone zaczerwienienie twarzy, wszystkie naczynka, naczyniaki.

Promieniowanie emitowane przez laser Cutera Excel V+ pochłanianie jest przez barwnik krwi (hemoglobinę), w konsekwencji czego następuje fotokoagulacja krwi i uszkodzenie naczynia, które włóknieje i jest absorbowane samoistnie.

Wysokowydajny system chłodzenia umożliwia wykorzystanie większej mocy lasera, dzięki czemu jego efektywność jest do 3 razy większa niż w standardowych metodach leczenia, a cała procedura jest niemal bezbolesna.

Inne wskazania do laseroterapii Cutera Excel V+

• naczyniaki płaskie (różowe, czerwone, purpurowe)
  • żylaki kończyn dolnych
  • przebarwienia i zmiany barwnikowe skóry